Inflytande och Delaktighet Våren 2014

Mål

Förskolan ska sträva efter att varje barn

·         Utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.

·         Utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina handlingar och för förskolans miljö.

·         Utvecklar sin förmåga att förstå och handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

 

 Nisse Skräp hälsar på…

 

Ny termin och nya mål – Men efterson Nisse upplevdes vara ett lyckat inslag så kommer vi att fortsätta arbeta med honom, främst under våra utedagar om torsdagarna.

Fokus kommer att ligga på SAMARBETE och förhoppningsvis kommer Nisse Skräp att introducera många roliga lekar och samarbetsövningar.

 

Torsdagen den 23 januari 2014 gjorde Nisse terminens första besök hos oss ute i skogen. Med sig hade han en fikakorg med varm choklad och pepparkaka.

Men innan fikan berättade han att han hade två uppdrag till oss. Första uppdraget var att tillsammans sjunga vår Blixtpatrullssång.

 

”Vi är rädda om naturen, vi är rädda om varandra,

Vi är rädda om naturen och det tycker vi är bra – tra-la-la-la”

 

Det andra uppdraget handlade om att våga leka med andra än de man brukar.

För ibland kan det ju faktiskt bli så att man då kommer på nya lekar, nästan som att man uppfinner en lek.

Dagens lekar handlade om närhet och KRAMAR.

Vi lekte först ”Sista paret ut” och istället för att göra det som en tävling så skulle man ge varandra en kram då man möttes längst fram.

Andra leken var ”Kramkull”

Trots att det var kallt ute så var det ingen som sa att man frös, undrar varför?

 

                                                                                                                                 

              "Sista paret ut"                               

         

                    "Kramkull"                           

 

 

Vårt projekt 2013 startar upp

BLIXTPATRULLEN

Normer och Värden

Mål: Utveckla respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.

Idag den 17/9 2013 startade vi upp vårt nya projekt ”Blixtpatrullen”. Idén fick vi under förra terminen då vi anmälde oss till Skräpplockardagarna som Håll Sverige rent anordnar. Till vår hjälp fick vi då ett material som handlar om Blixtpatrullen och deras uppdrag. Vi insåg snabbt att materialet var alltför omfattande och intressant för bara några dagars arbete. Därför väntade vi tills nu.

Givetvis gör man materialet till sitt eget efter de förutsättningar man har – Och förutsättningar har vi… Intresserade barn och en underbar Skogsmiljö!

 

                                           

 

 

Det blev en riktig KICK OFF – allt för att fånga och inspirera barnen.

När barnen kom på morgonen så möttes de av något märkligt på avdelningen – fotspår! Var kom de ifrån?

Marie berättade att fotspåren kom fram då hon tvättade golvet, mycket märkligt…

Ännu märkligare blev det då Nisse Skräp gjorde ett besök några timmar senare.

Nisse Skräp trädde in med kläder efter väder, hatt och förstoringsglas till musiken från ”Rosa Pantern”.

Med sig hade han också en riktig skräpkasse och en Skräpometer som indikerar när man närmar sig skräp.

 

 

Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan.

I leken och det lustfyllda lärandet olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem.” Ur Lpfö 98

 

 

Nisse berättade att han var Blixtpatrullens högsta ledare och att Blixtpatrullen hade berättat för honom att de hade sett att det fanns en förskola i denna skog.

Det var alltså Blixtpatrullens spår vi hade upptäckt på avdelningen. Äntligen hade vi fått svar!

Nisse berättade om patrullens uppdrag och frågade om vi också ville bli medlemmar och visst ville vi det.

Vi skulle bara lova att försöka följa följande regler.

 

Vara rädda om varandra och vara en bra kompis.

Vararädd om naturen och alla djur och växter.

 

 

                                                                Tillsammans kom vi också på en hälsningsfras och Nisse lärde oss Blixtpatrullens sång.

 

”Vi är rädda om naturen

Vi är rädda om varandra

Vi är rädda om naturen

Och det tycker vi är bra, tra la la la!”   

 

 

Innan Nisse lämnade oss så delade han ut gröna tygremsor som vi skulle göra armbindlar av. Dessa skulle vi ta på oss innan varje uppdrag.

För att göra remsorna personliga fick var och en dekorera sin remsa. Signe fick agera Nisses hjälpreda och dela ut dem.

 

 

Ska bli spännande att se hur detta projekt utvecklar sig. Här granskar Casper glatt sin armbindel.

 

Också ett bevis på att vi nu är medlemmar i BLIXTPATRULLEN - Våra fingeravtryck!

”Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.” Ur Lpfö 98

 

Nu var det dags att ge sig ut på vårt första uppdrag som handlade om SKRÄP i naturen – en sorglig syn. Men innan dess hade vi några procedurer som vi skulle följa.

1.      Armbindeln skulle på    2.  Tecknet skulle göras    3.  Sången skulle sjungas

 

 

Det dröjde inte länge förrän vi kom fram till en stor skräphög. Det var här Emil kläckte ideén att vi kunde göra "Förbjudet att kasta skräp" skyltar.

"Förskolan ska sträva efte att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation" ur Lpfö-98

 

 

Sagt och gjort, nu började vår skylttillverkning. Alla som ville vara delaktig att snickra och/eller måla fick möjlighet till detta.

...Och uppslutningen var stor.

 

    

                                                                                                            

   

 

        När skyltarna var klara gav vi oss iväg för att sätta upp dem - Ett riktigt Blixtpatrullsuppdrag.

 

        

Vi avsluatde vårt uppdrag med att äta medhavd matsäck i härligt höstväder.

 

 

Vårt nästa uppdrag döpte vi till Skräp på planka

Vad händer med saker som man kastar på marken?

Försvinner skräpet av sig självt?

Vi spikade fast fem olika saker på en planka: folie, korv, bröd, äpple och frigolit.

Ska bli spännande och se vad som har hänt efter en tid under jorden. Hoppas bara vi minns var vi grävde ner plankorna.

 

 

 

Genom våra uppdrag har vi också fått möjligheten att möta Zoe och hennes hund Bamse. Julia och Stina visade upp en kort föreställningen som snabbt blev väldigt omtyckt och uppskattad. Berättelsen handlade om Bamse som fick en skärva i tassen och Zoe som plåstrade om honom.

Efter föreställningen pratade vi om att hundar och andra djur lätt kan skada sig eftersom de inte har skor som vi har. Tisdagen därpå fick barnen prova hur det kändes att trampa på hårde/mjuka saker med eller utan skor - vilken skillnad det var!

 

 

                           

 

Terminens sista Blixtpatrullsuppdrag                 

 

Tisdagen den 19/11 kom Blixtpatrullens högsta ledare åter på besök till oss

– Nisse Skräp ville tacka för terminens väl utförda uppdrag och hade faktiskt ett sista uppdrag till oss:

Att skapa ett matträd/matplats till djuren i skogen nu under vintern.

Som tack för hjälpen bjöd han på glada pepparkakor.

 

 

 

                                        

 

Barnen delades upp i tre grupper:

En grupp skulle göra fågelmat, en grupp skulle dekorera kottar till trädet och en grupp skulle göra ett äppleställ.

Indelningen gjordes genom att barnen själva fick sätta sitt namn i den grupp där de ville vara.

 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation”Ur Lpfö 98

 

 

  

 

Under vår Utedag på torsdagen var det dags att följa Nisse Skräps spår till det tänkta matträdet och med oss hade vi både kottar, fågelmat och äppleställ.

Nisse hade berättat att det skulle stå ett B och P i början av spåret och sedan skulle vi följa gula, upphängda kottar.

Det var allt lite lurigt för det fanns även ett annat spår med röda kottar och ett S och A istället.

 

 

 

Men som de uppmärksamma Blixtpatrullsmedlemmar vi är så lät vi oss inte luras.

Casper kopplade in sin röntgenblick och med hjälp av varandras iakttagelser nådde vi slutligen vårt mål.

Vi hjälptes alla åt att pynta djurens nya matställe.

 

 

 

 

 

Och avslutade med lunch i det fria...